Ładowanie...

Ergonomia w biurze - pracodawco bądź z nami na bieżąco!

Konieczność zastosowania ergonomicznych rozwiązań na stanowisku pracy w biurze jest faktem. Nie jest ono pobożnym życzeniem pracownika, ale obowiązkiem każdego pracodawcy. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 roku, zmieniają się wymagania w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Dotyczy to zatem większości stanowisk pracy.
Warto podkreślić, że wytyczne wskazane w rozporządzeniu, to minimalne wymagania, jakie musi spełniać stanowisko pracy. Zatem pracodawca ma możliwość zwiększenia komfortu i wydajności pracowników, ponad to, co wymusza rozporządzenie.
Motywem przewodnim rozporządzenia jest zmniejszenie nadmiernego obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego oraz wzroku pracowników, co może być wynikiem pracy przy biurku.
Nowe rozporządzenie dotyka następujących elementów wyposażenia stanowiska pracy.

Monitory ekranowe - podstawki i uchwyty

Uchwyty do monitorów

Monitory ekranowe, w które jest wyposażone stanowisko pracy, muszą zapewnić czytelność tego co się na nim znajduje. Nie może być mowy o migotaniu ekranu, obraz musi być stabilny.
Ustawienie monitora musi zapewnić wygodną i naturalną pozycję pracownika podczas pracy. Nie może wymuszać niewygodnych ruchów głowy i szyi. Nie może zmuszać pracownika do pracy z pochyloną lub skręconą głową. Górna krawędź monitora musi znajdować się na wysokości oczu pracownika.

Stanowisko pracy powinno umożliwiać zróżnicowaną wysokość ustawienia monitora. W tym celu należy stosować podstawki pod monitor lub ramiona do monitorów.

Podstawki pod monitor wykorzystujemy na stanowisku pracy, jeżeli wielkość biurka nam pozwala na ich umieszczenie. Przy zakupie podstawki warto zwrócić uwagę, na to czy posiada ona regulację wysokości. Jest to dość ważna funkcja, która pozwala na lepsze dopasowanie ustawienia monitora do jego użytkownika. Jest też przydatna, w przypadku kiedy przy biurku pracuje więcej niż jedna osoba np. przy pracy zmianowej oraz przy dużej rotacji pracowników. Każda z tych osób może wymagać innych ustawień wysokości monitora. Podstawka pod monitor zajmuje pewną przestrzeń na biurku, dlatego warto również zwrócić uwagę na to, czy pod nią znajduje się miejsce na umieszczenie drobnych, podręcznych materiałów biurowych. Pozwala to na lepszą organizację stanowiska pracy.

Inny rozwiązaniem zapewniającym ustawienie monitora na wysokości, która gwarantuje prawidłową postawę pracownika, jest zastosowanie uchwytów/ramion do monitorów. Jest to również bardzo dobra praktyka, w przypadku kiedy nie mamy miejsca na biurku na ustawienie podstawki. Uchwyty są bardzo często stosowane w przypadku wykonywania pracy na stojąco, kiedy musimy pracować jednocześnie na więcej niż jednym monitorze oraz kiedy stanowisko jest wielozmianowe. Zastosowanie uchwytów na monitor pozwala na dość swobodną regulację wysokości, kąta nachylenia oraz obrotu monitora. Zastosowanie ramion do monitorów pozwala na stworzenie wyjątkowo elastycznego, dynamicznego oraz ergonomicznego stanowiska pracy.
Uchwyty dzielimy na:

  • jednoramienne, na takim uchwycie zamontujemy jeden monitor
  • dwuramienne, na takim uchwycie zamontujemy dwa monitory lub jeden monitor i laptop

Klawiatury oraz myszy komputerowe

Klawiatury i myszy komputerowe
Klawiatury oraz myszy komputerowe muszą stanowić osobne elementy wyposażenia stanowiska pracy. Dotyczy to również stanowiska, gdzie pracownik korzysta z laptopa przez co najmniej połowę swojego czasu pracy. W takim przypadku należy je wyposażyć w dodatkową klawiaturę, myszkę komputerową oraz podstawę pod laptop.
Klawiatura powinna być matowa oraz posiadać czytelne oznakowanie. Najlepiej sprawdzi się zatem klawiatura czarna, posiadająca klawisze z białym nadrukiem. Taki kontrast jest jak najbardziej czytelny dla użytkownika.
Myszy komputerowe mogą być przewodowe lub bezprzewodowe. Te pierwsze wymagają podłączenia do komputera, a ich ograniczeniem jest długość kabla. Mysz bezprzewodowa posiada dodatkowy port, który wpinamy do urządzenia. W przypadku myszy bezprzewodowej warto zwrócić uwagę, że do jej działania potrzebne są dodatkowe baterie. Ważne jest, aby mysz komputerowa cechowała się szybką reakcją, była odpowiednio czuła na ruch oraz była niezawodna.
Kompletną nowością w zakresie ergonomicznych myszek komputerowych, jest myszka pionowa marki Kensington. Niweluje ona nieprawidłową, wymuszoną rotację przedramienia, jaką przybieramy pracując z klasyczną myszą komputerową. Korzystanie z myszek pionowych pozwala na utrzymanie przedramienia oraz nadgarstka w naturalnej pozycji, zgodniej z budową naszego ciała. Zapewnia to zmniejszenie ucisku w nadgarstku oraz zminimalizowanie obciążenia mięśni.

Podkładki przed klawiaturę oraz podkładki pod mysz i nadgarstek

Podkładki pod mysz i przed klawiaturę

Rozporządzenie podkreśla, że pracując na klawiaturze oraz myszce pracownik musi mieć zapewnioną możliwość przyjmowania pozycji, która nie powoduje zmęczenia oraz nadmiernego napięcia mięśni górnych kończyn.
W tym celu warto wyposażyć stanowisko pracy w podkładki pod nadgarstek oraz przed klawiaturę.
Podkładki pod mysz i nadgarstek oraz podkładki przed klawiaturę pozwalają na oparcie naszych nadgarstków, dzięki czemu nie utrzymujemy ich w powietrzu i/lub nie wyginamy ich podczas pisania. Wyginanie dłoni lub utrzymywanie ich w powietrzu może powodować nadmierne usztywnienie w nadgarstku, zmęczeniowe przeciążenie krótkich mięśni dłoni oraz cieśń nadgarstka. Podkładki te mają wypełnienie żelowe lub piankowe, celem zwiększenia komfortu pracownika. W przypadku osób dużo korzystających z klawiatury jest to wręcz niezbędny element wyposażenia stanowiska pracy. Warto zwrócić uwagę, że nie wszystkie podkładki pod mysz posiadają podparcie dla nadgarstka. Pozwalają one na bezproblemową pracę z myszką komputerową, ale nie niwelują napięcia naszych dłoni.

Podnóżki

Podnóżki

Jak mówi rozporządzenie „pracownik powinien mieć zapewnioną odpowiednią przestrzeń do umieszczenia nóg pod blatem biurka oraz przyjęcia wygodnej pozycji i możliwości jej zmiany podczas pracy […] Na życzenie pracownika stanowisko pracy należy wyposażyć w podnóżek”
Dlaczego korzystanie z podnóżka jest takie ważne?
Praca przy biurku jest uciążliwa dla naszych kończyn dolnych. Możemy skarżyć się na opuchnięte nogi, żylaki ud i podudzi, zwyrodnienia stawów kolanowych oraz skokowych, jak i bardzo powszechne nerwobóle. Z tego względu bardzo ważne jest ułożenie nóg na odpowiedniej wysokości oraz możliwość wprawiania ich w delikatny ruch. W celu odciążenia nóg oraz zapewnienia odpowiedniej pracy układu krążenia należy korzystać z podnóżków. Pozwalają one na delikatne uniesienie podudzi i zachowanie kąta 90° między górną częścią nóg a dolną. Dodatkowo warto zwrócić uwagę, czy wybrany rodzaj podnóżka pozwala na delikatne kołysanie. Kołysanie pozwala wprawiać stopy w ruch, co jest bardzo ważne dla niwelowania skutków utrzymywania ich w jednej pozycji.

Krzesła i fotele biurowe

Krzesła biurowe

Ten element wyposażenia stanowiska pracy został przez rozporządzenie potraktowany bardzo szczegółowo. Zgodnie z wytycznymi krzesło biurowe powinno posiadać:

  • co najmniej 5-ramienną podstawę z kółkami jezdnymi, co jest gwarantem odpowiedniej stabilności krzesła
  • regulację wysokości siedziska
  • regulację wysokości oparcia/regulację wysokości podparcia odcinka lędźwiowego
  • regulowane podłokietniki
  • regulowany kąt odchylenia oparcia
  • wyprofilowane siedzisko i oparcie, pozwalające na zachowanie naturalnego wygięcia kręgosłupa i ułożenia ud
  • możliwość obrotu wokół osi pionowej o 360°

Wszystkie wskazane powyżej parametry mają za zadanie zagwarantowanie przyjmowania wygodnej dla ciała pozycji oraz swobodę ruchów.
Celem ułatwienia poszukiwania modeli krzeseł biurowych spełniających wytyczne zapisane w rozporządzeniu umieściliśmy je wszystkie w jednym miejscu. Koniecznie zobacz krzesła biurowe zgodne z nowym rozporządzeniem

 

W rozporządzeniu jest jeszcze jeden bardzo ważny zapis, który ma istotne znaczenie z punktu widzenia ergonomicznego stanowiska pracy.

Pracownik powinien mieć możliwość przyjęcia wygodnej pozycji podczas pracy i móc łatwo tę pozycję zmienić. Jak większość z nas wie, zdrowa pozycja dla kręgosłupa to jest każda następna. Trzeba zatem pamiętać, że w celu zminimalizowania napięć w ciele, niepotrzebnych usztywnień, bólu, należy co jakiś czas odejść od stanowiska pracy i wykonać zestaw ćwiczeń. Zdajemy sobie sprawę, że w wielu przypadkach pracownik nie ma czasu na ćwiczenia w pracy i jedyny ruch, na jaki może sobie pozwolić to spacer do toalety lub, aby zaparzyć sobie herbatę czy kawę. Niestety nie jest to wystarczające.
Zatem jak pogodzić ilość obowiązków, czas pracy oraz konieczność ruchu. W warunkach biurowych można stosować wiele rozwiązań, które pozwalają nam się poruszać, odciążyć kręgosłup, a jednocześnie nie zmuszają do przerywania pracy. Do rozwiązań takich zaliczamy:

  • siedzenie na piłce - wystarczy raz dziennie przesiąść się z krzesła biurowego na specjalną piłkę do siedzenia. Korzystając z piłki do siedzenia, aktywizujemy mięśnie pleców i kręgosłupa. Wykonywanie mikroruchów przyczynia się do poprawy postawy, zwiększa elastyczność naszego ciała i przyczynia się do łagodzenia bólu pleców. Piłka do siedzenia jest lekka, więc bez problemów ustawimy ją w miejsce krzesła biurowego. Posiada również zdejmowany pokrowiec, który można prać. Niektóre modele piłek, zwłaszcza piłki marki Leitz, wyposażone są w specjalne zabezpieczenie przed niekontrolowanym toczeniem się. Gwarantuje to, że piłka nie ucieknie nam spod pupy, jeżeli będziemy zmuszeni na chwilę wstać
  • stołek balansujący - jeżeli nie chcemy korzystać z piłki do siedzenia, możemy zdecydować się na wykorzystanie stołka balansującego. Pozwala on na przyjęcie pozycji półsiedzącej, na wysokości dla nas odpowiedniej. Możemy na nim bardziej siedzieć lub bardziej stać. Ale nie to jest najlepsze w tym rozwiązaniu. Stołek posiada aktywną podstawę, nie jest ona całkiem płaska, ale wybrzuszona. Dzięki niej wprawiamy ciało w delikatny ruch, pracują nasze mięśnie, które odciążają nasz kręgosłup, a finalnie poprawiają naszą postawę. Nie powinniśmy się obawiać, że wybrzuszona podstawa będzie się ślizgała. Jest ona pokryta specjalną antypoślizgową powłoką
  • stanowisko do pracy stojącej lub biurko z regulacją wysokości - kolejne, bardzo ciekawe rozwiązanie, pozwalające na zmianę pozycji ciała, bez konieczności przerywania pracy. Stanowisko do pracy stojącej umieszczamy na biurku, ustawiamy na nim nasz monitor oraz myszkę i klawiaturę. W momencie, kiedy chcemy zmienić pozycję, jednym ruchem, bezwysiłkowo podnosimy stanowisko do odpowiedniej wysokości i przechodzimy do pracy na stojąco. Innym sposobem jest zastosowanie biurka z elektrycznie regulowaną wysokością marki BlackPoint. Biurka te posiadają wbudowany panel sterowania. Korzystając z tego panela, możemy z łatwością podnieść całe biurko na odpowiednią dla nas wysokość. W momencie, kiedy chcemy przejść do pracy siedzącej, również bez wysiłku nasze biurko obniżymy. Zaletą biurek z regulacją wysokości jest to, że wszystko, co znajduje się na biurku – czy jest to komputer, klawiatura, potrzebne dokumenty itp. również znajdzie się na takiej wysokości, na której chcemy aktualnie pracować. Biurko podnosi się i obniża w jednym poziomie, więc nie ma obaw, że coś z niego spadnie podczas tej czynności. Dodatkowo biurka te mają wbudowaną indukcyjną ładowarkę do smarfonów, dodatkowe porty USB do podłączenia innych urządzeń. Ogromną zaletą tych biurek jest również unikalny system antykolizyjny, który powoduje jego zatrzymanie w przypadku natknięcia się na przeszkodę
  • mata redukująca zmęczenie - wykorzystywana jako element uzupełniający do pracy na stojąco. Mata taka zmniejsza zmęczenie nóg, kręgosłupa oraz stymuluje odpowiednią cyrkulację krwi

Inne, ważne zapisy w rozporządzeniu dotyczą:

  • oświetlenia - stanowisko pracy musi być dobrze oświetlone. Na ekranie monitora nie może się odbijać światło, nie może ono razić pracownika i przeszkadzać w pracy. Dopuszcza się doświetlenie stanowiska pracy pod warunkiem, że nie będzie ono powodowało olśnienia
  • refundacji szkieł kontaktowych - pracodawca jest zobowiązany zapewnić okulary korygujące wzrok dla pracowników, pracujących przy monitorze ekranowym przez minimum 4 godziny dziennie. Po zmianach, zapisanych w rozporządzeniu, refundacja ta dotyczy również szkieł kontaktowych. Zatem pracodawca, zgodnie z zaleceniem lekarza, ma obowiązek zapewnić pracownikom okulary bądź szkła kontaktowe, korygujące wzrok

 

Jesteś naszym klientem? Zaloguj się, aby móc złożyć zamówienie

Jeżeli nie jesteś jeszcze naszym klientem, to możesz szybko nadrobić tą zaległość i zarejestrować swoją firmę.